onsdag 7 oktober 2009

Prisad prosa

Nu har årets Man Booker Prize-vinnare korats; Hilary Mantels bok Wolf Hall. Som tillgiven läsare av engelskspråkig litteratur försöker jag att hålla mig uppdaterad och läsa pristagarböckerna och det är sällan jag blir besviken. Förra året var det The White Tiger av Aravind Adiga som vann Booker-priset, en smart och vass skildring av Indien, osentimental men ändå förbannat rörande, berättad ur en mördares perspektiv. Är väldigt nöjd med att Booker-priset höjer sin statistik i könsfördelningen på pristagare i och med årets vinnare. Det har ju varit lite sådär genom åren (en anledning till att Orange Broadband Prize instiftades, ett initiativ av skrivande kvinnor för skrivande kvinnor). Läs mer om The Man Booker Prize här.

När jag ändå är inne på priser måste jag rekommendera författaren som fick årets Orange Broadband Prize, Marilynne Robinson. Hennes bok Gilead är verkligen ett bevis på att en bra historia inte behöver vara en sensationsspäckad sådan, att skriva om livet och om människors relationer, att gå djupt in på de minsta solblänk i tillvaron räcker för att göra en alldeles magisk bok. När jag läste Gilead i somras blev jag påmind om LIVET, hur strålande det är att kunna andas.

Och. Imorgon tillkännages årets Nobelpristagare. Trummor och trumpeter. Vem kan det bli?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar