tisdag 15 september 2009

Cykla mera


Det tar en halvtimme för mig att cykla in till Göteborgs stads centrum. Trettio minuter i höstvind, människovimmel, våg- och dalbana. Jag förstår att fler inte cyklar. Det är bekvämt att åka bil. Det är också det enda det är. Varken miljövänligt, billigt eller hälsosamt. Ibland önskar jag att vi kunde få se en bild av hur det kommer att se ut när avgaserna har frätt sönder hela vårt vackra ozonparaply. Inte bara höra skräckbilden utan att också få se den, uppspikad på varenda eviga reklampelare som annars skyltar med glamm och glansiga ben. Detta att vara lite bekväm får sådana enorma konsekvenser. Snälla, cykla mera! Möt höstvindarna med hela kroppen. Möt människors blickar när du cyklar förbi dem istället för att svära åt dem bakom bilratten.


Häromdagen hörde jag på radio att trafiken på detta lands vägar tydligen har ökat igen, efter
en "svacka" när den ekonomiska krisen bröt ut. Att biltrafiken återigen är på uppgång presenterades som en glad nyhet. Som om vi plötsligt kommit så långt i vårt arbete för att bromsa den globala uppvärmningen att vi nu kan hurra för att det åks mer bilar och släpps ut mer gifter i naturen.


Näej, jag säger bara CYKEL!


Imorgon bär det iväg till Värmlands skogar och fält igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar