lördag 12 september 2009

Vi börjar med Lugn


Såhär när en ny blogg invigs känns det viktigt att göra det rätt. Därför börjar jag med Kristina Lugn; svensk poet, dramatiker och visdomsförmedlare. Det är alltid bra att börja med Kristina Lugn. Oavsett om det gäller en dagsstart eller en ny vändning i livet. Under sommaren medverkade hon i P1:s program Allvarligt talat, som fortfarande går att lyssna på, här på nätet. Det är mänskligheten, modet och sättet som hon klär sig i ord som jag tycker så mycket om hos Kristina Lugn. I Allvarligt talat svarar hon på tre lyssnarfrågor om livet. Klokt, vackert och vemodigt vilsamt.


Jag är en hängiven P1-lyssnare. Det betyder att jag lagar mat till P1, äter mat till P1, sitter på balkongen och tar in sol medan jag lyssnar på P1 och får P1-abstinens om jag inte har tillgång till radio. Det är fantastiskt fint och ett beroende som jag inte på några villkor vill bli av med.


Förutom att lagaätaplaneramatslukasolskuragolvdrickate till P1 har jag nu, när jag äntligen har börjat lära mig att sticka (en livslögn jag har gått och dragits med, ett staket satt runt mina stackars yllesprittande fingrar, är att jag är en människa som Sysselsättningen Stickning inte går väl ihop med) kunnat lägga till ännu en aktivitet att göra medan jag andas in röster och rejäla kunskapskallsupar genom radiovågorna. Yes!
Jag efterlyser bra sticktips och trevliga länkar till min nyupptäckta hobby. Om du vet några, skriv!


Sedan är det förstås böckerna. Dem läser jag inte när jag har radion på men väl så ofta annars. Just nu är det Joyce Carol Oates The Faith of a Writer som tar upp mina tankar. Alla som skriver kan nog känna igen sig i den, åtminstone gör jag det. Huvudslitandet, isolationen och den hisnande balansgången tiotusen meter ovanför sitt eget förnuft. Läs den, du med.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar