söndag 20 september 2009

Handskrivna brev


Skriver du brev? Inte långa mail utan brev skrivna för egen hand på papper, klistrade i kuvert med frimärke på?

För ett tag sedan tog jag upp mitt brevskrivande igen. Det fanns saker jag ville berätta för människor som betyder mycket för mig och det blev inte samma sak att skriva det på datorn. Att skriva brev för hand är att känna det en skriver. Sådant syns inte i ett maskinskrivet mail; pauserna i skrivandet, felskrivningar, bråttomtexten när en bara har fem minuter på sig och bara måste plita ner några rader... En kaffefläck på en sida eller ett färgbyte för att brevskrivarens bläckpenna tagit slut mitt i. Åh, jag älskar de handskrivna breven men jag är rädd att de kommer att dö ut helt.

För några veckor sedan fick jag ett inbetalningskort från Posten som ville att jag skulle betala 32 kr för att jag råkat frankera ett brev med för lågt värde. Jag hade satt på ett frimärke, de krävde två. Jag vet inte hur få gram över de tillåtna 20 som mitt brev vägde, men jag blev arg och lite ledsen. För att. Det var ju inte med flit. Och visst, rätt ska vara rätt, men det kändes som att Posten, förutom alla besparingen de redan har gjort, nu måste mjölka ut varenda krona ur de få handskrivna brev som skickas i detta land.

Från och med nu ska jag dock alltid väga breven, mest för att slippa påminnas om hur sällan det skickas brev nuförtiden.


1 kommentar:

  1. Håller helt med dej... de handkrivna breven är underbara!!! och just för att de är så ovanliga nu så blir man så otroligt glad när man får ett! Det blir ett speciellt moment då kan man ta en kopp te, kanske en kaka, och bara läsa!!

    SvaraRadera